Skal du til køreprøve og mangler en oversigt over de tekniske spørgsmål du skal kende? Dette er en beskrivelse af det tekniske stof, som du skal have kendskab til og kunne kontrollere ved den praktiske prøve.
Styretøjet:
- Skal fungere
Let:
- skal kunne betjenes med en hånd.
Sikkert:
- at der ikke er mislyde eller modstand når rattet drejes.
Hurtigt:
- at begge hjul følger rattets bevægelser præcist.
- Det skal være selvoprettende – hjulene søger tilbage til ligeudkørsel efter en drejning.
Ratslør:
- Ved nyere biler må der ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at starte motoren (pga. servostyringen), stå ud af bilen.
Tag fat i rattet med højre hånd, drej rattet ganske lidt fra side til side, kontroller at venstre forhjul straks følger rattets bevægelser. Højre forhjul kontrolleres med en hjælper. - Servebeholderens væskestand skal være mellem min. – og max.-mærket, eller ved at kontrollampen ikke er tændt.
Der er elektronisk servostyring i min bil og derfor ingen beholder at tjekke! Men der er en lampe der lyser i bilens display hvis der er fejl i systemet.
Bremser:
- Denne bil har et to-kreds bremsesystem med ABS.
- Nødbremsen er på denne bil den ene kreds i bremsesystemet. Er der ikke to kreds system er det parkeringsbremsen der er nødbremse.
- På biler med ABS (Anti Blokerings System) skal du altid kontrollere, at kontrollampen ABS – slukker kort tid efter motoren er startet.
Driftsbremsen: ( fodbremsen)
Skal virke på alle 4 hjul og kunne bremse bilen
SIKKERT – virke hver gang.
HURTIGT – virke med det samme når der trykkes på pedalen.
VIRKSOMT – skal kunne bringe bilen til standsning uanset fart og belæsning.
Kontrol af driftsbremsen:
- Bremsepedalen må ikke kunne trædes helt i bund når der trædes hårdt på pedalen.
- Pedalvandringer er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
- Bremsepedalen skal have en rillet gummibelægning, så foden ikke glider. Den skal sidde fast og den må ikke synke, mens den holde nedtrådt ved konstant tryk.
- Kontrol af vakuum forstærkeren, træd 3 – 4 gange på bremsepedalen, hold pedalen nede, derefter startes motoren, pedalen skal da synke lidt, det bekræfter at bremse/vakuum forstærkeren virker.
- Bremsevæskestanden skal være mellem min – max mærket.
Parkeringsbremsen:
- Er mekanisk og virker på 2 hjul, den skal kunne stå fastspændt, samt holde bilen på hældende vej (18%).
Motor og udstødningssystem:
- Motoren må ikke udvikle unødig røg eller støj.
- Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie.(brandfare)
- Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast. Skub til den med foden, og kig under bilen om der kommer røg ud andre steder end bag bilen.
- Motorolie skal være mellem min. – max. Mærket på oliepinden. Motoren skal være slukket ved tjek af olien!
- Kølervæske skal være påfyldt mellem min. – max. Mærket på beholderen. Ved varm motor kan væskestanden stå over max. Pga. væsken udvider sig.
Lygter, reflekser og horn:
Kørelys:
Må kun bruges uden for lygtetændingstid. Nærlys eller tågeforlygter kan bruges i stedet for kørelys. OBS denne bil har kørelys som tændes automatisk når motoren startes.
- Alle lygter skal være hele, rene og alle lygter skal kunne lyse.
Lygter i et lygtepar skal have ens farve og styrke. - Nærlyset må IKKE blænde, lyset skal falde 1% = 1 cm. Pr. meter. Det skal lyse mere ud i højre side (asymmetrisk).
Der skal være 2 stk der lyser hvidt eller gulligt.
De skal oplyse vejen mindst 30m. - Fjernlys bruges uden for tættere bebygget område, når der ikke er risiko for at blænde andre.
2. stk. foran med hvidt eller gulligt lys, der skal kunne oplyse vejen mindst 100 meter frem. En blå kontrollampe i instrumentpanelet skal lyse når fjernlyset er tændt. - Baglygter må ikke blænde og skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.
2 stk. med rødt lys. - Stoplygter skal give et væsentligt kraftigere lys end baglygterne, når der trædes på bremsepedalen.
3 stk. de skal lyse rødt, uden at blænde. - Nummerpladelygter skal have mindst 1 med hvidt lys, der kan oplyse nummerpladen så den kan læses på mindst 20 meters afstand.
- Blinklygter skal være orange og blinke 1 -2 gange i sekundet og skal kunne ses i kraftigt sollys. En kontrollampe skal blinke på instrumentpanelet.
- Havariblinket er mærket med en rød trekant skal tænde alle blinklygter samtidig.
- Reflekser, der skal være to røde reflekser bagpå bilen. De må ikke være trekantede.
- Hornet skal have en klar, konstant tone.
Bærende dele:
Dæk:
- Alle dæk skal være hele og af samme type.
- Der skal mindst være 1,6 mm slidbane, evt. bedømt ved slidindikator.
- Pigdæk må kun bruges i perioden 1 november – 15 april.
- Der skal være luft i svarenden til fabrikantens anvisning. (findes i instruktionsbogen)
Hjulfælge og hjullejer:
- Skal være ubeskadigede.
- Støddæmperens funktion er at bevare et godt vejgreb, ved at presse dækkene mod vejen. De skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter et kraftigt tryk over bilens hjul.
Særligt udstyr:
- Sprinklervæske skal være påfyldt så der er tilstrækkeligt til at rengøre bilens ruder med.